Tutorial mudah perbaiki Error retrieving information from server. [RH-01] di Google Play

Tutorial mudah perbaiki Error retrieving information from server. [RH-01] di Google Play -Di pasaran serba ada ini sering kali terjadi kekrisuhan yang penyebab nya tidak pasti contohnya seperti Google Play Store berhenti beroperasi, com.android.gms has stopped, error pada waktu download dan lain-lain. Tidak ada cara yang pasti untuk memperbaikinya, hanya cara-cara lama seperti clear data dan cache atau uninstall update Google Play Store yang biasanya membuahkan hasil.


    Baca juga: Cara mudah tambah kapasitas ram android atau mempercepat android

Pihak berwajib selalu mengumumkan bahawa pengguna diharapkan selalu berhati-hati dalam memuat turun aplikasi disana. Elakkan developer yang mempunyai rating buruk kerana kita tidak tahu apakah ada racun malware jahat yang disusupkan kedalam permohonan oleh pemaju yang tidak dikenali itu. Disyorkan pengguna memuat turun aplikasi yang telah disyorkan oleh Google demi keselamatan telefon pintar Android anda.


Belilah tempe di kedai nya pak Gunarso, membeli-belah keperluan dapur di kedai Barokah, beli telur ayam di kedai yang menjualnya dan jangan memaksa jika kedai tersebut tidak menjual. Satu lagi, beli simen di kedai bangunan.


Baik, mohon maaf beberapa perenggan diatas bukanlah isi yang sebenarnya dari artikel ini. Kali ini yang akan saya bahas yakni menyangkut Google Play Store yang cerewet, kesnya dialami oleh telefon pintar Samsung Galaxy Star Duos jadul milik jiran saya yang masih duduk di bangku SMP.


Sudah menjadi hal yang umum jika remaja era ini menggandrungi game lebih daripada hobi nikung teman wanita teman. Sebahagian kanak-kanak yang berasal dari kalangan keluarga berpendapatan diatas rata-rata merasa enggan bermain game di telefon bimbit kerana console high end gaming device yang mereka miliki sudah sangat asyik untuk bermain game-game kelas berat seperti The Witcher III atau yang standard seperti Point Blank Garena yang sebahagian besar pemainnya kanak-kanak ABG goyah para pecinta tools cheat itu.


Lain hal nya dengan anak jiran ini yang tiap harinya masih sering kelihatan duduk manis sendirian di kerusi depan numpang WiFi percuma di rumah saya. Hari-harinya kelihatan selalu riang dan gembira walau sebenarnya dia tak pernah dekat dengan satu orang teman pun di lingkungannya.


Hobinya bermain game emulator via PPSSPP Android dan testing segala macam aplikasi yang sekiranya unik membuatnya harus sering bolak-balik ke Google Play Store. Ia tak mengenal apa itu installer aplikasi atau APK. Pernah sekali saya suruh buka Google dengan menaip URL nya di pelayar namun ia hanya terdiam sejenak lalu berkata "Pie mas yus iki? Iki trus pie? Ngene mas?".


Beberapa hari yang lalu ia sangat bingung mendapati aplikasi Google Play Store nya tidak boleh dibuka, tertulis aplikasi telah berhenti di toast message nya. Dalam benak saya cukup senang kerana dengan begitu mungkin ia tidak akan lagi nangkring di depan rumah dan membuat pemandangan kembali menjadi asri dan alami. Tapi sepertinya tidak. Tiap kali bertemu "Pie iki mas? Pie iki?". Halah asas kanak-kanak.


Tutorial mudah perbaiki error retrieving information from server. [RH-01] di Google Play

    Pertama, jika anda mengalami 'aplikasi telah berhenti' pada Google Play Store, mungkin hal itu disebabkan oleh aplikasi yang sedang melakukan self-update. Hal itu biasanya berlaku hanya beberapa saat. Jika tidak kunjung sembuh, cara yang paling mudah yakni lakukan clear data Google Play Store dari menu Apps di dalam Settings
    Pada beberapa kes, selepas melakukan clear data Google Play Store biasanya semua kembali normal. Namun ketika aplikasi dibuka, muncul masalah kedua iaitu "Error retrieving information from server. [RH-01]"
    Jika sudah sampai disini, cara memperbaikinya cukup simple
    Buka aplikasi Settings, pada tab Accounts pilih Google, buka akaun anda kemudian pada menu pilihan pilih Remove account

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Tutorial mudah perbaiki Error retrieving information from server. [RH-01] di Google Play"

Posting Komentar