Proses sesudah rooting android adalah ?

Proses sesudah rooting android adalah ? Mungkin beberapa user Android ramai yang mentafsirkan bahawa pengakaran akan membawa kesan buruk bagi telefon pintar mereka. Padahal sebetulnya tidak seperti itu.


Dengar-dengar rooting boleh menyebabkan Android lemot, sering error, bahkan nge-hang dengan sendirinya padahal itu semua bila dikaji semula tidak ada hubungannya sama sekali. Justeru rooting merupakan langkah awal dalam menjadi seorang Super User bagi telefon pintar kita.


Sebelum kita melakukan rooting, umumnya sistem pada Android terkunci alias Read-Only (R / O). Dengan demikian kita tidak boleh mengotak-atik ROM sesuka hati kita kerana sistem nya yang dilindungi.


Katakan saja pada OS Windows, sama halnya kita login menggunakan user Guest yang hanya boleh masuk ala kadarnya dan boleh mengendalikan software-software secara terhad. Berbeza dengan user Pentadbir yang mempunyai hak akses penuh terhadap sistem komputer nya.


Android pun juga demikian. Sebelum telefon Android anda di root, kita bukan lah seorang Administrator. Padahal bila kita menjadi seorang Pentadbir banyak sekali keuntungan yang akan kita dapat dan boleh kita olah menjadi apa-apa yang kita mahu.


Menindak lanjuti soal rooting boleh menyebabkan Android lemot, sering error, bahkan nge-hank dengan sendirinya, kita melakukan rooting dengan langkah memasukkan beberapa fail binary dan sebuah app ke sistem seperti SuperUser.apk untuk pengurusan akses rooting, busybox, ssh, su, dan lain -lain. Itu semua merupakan fail-fail penting yang berperanan membuka akses kepada system sehingga (agar mudah difahami) Read-Only (R / O) boleh diubah menjadi Read-Write (R / W).


Hanya itu dan tidak lebih. Tidak ada hubungannya sama sekali bukan dengan beberapa kes diatas.



Kembali ke topik, Proses sesudah rooting android adalah ?


Berikut ini beberapa cadangan singkat dari saya bila anda baru saja melakukan root pada handphone Android anda.


Apa yang perlu dilakukan selepas rooting Android?
Install File Manager dengan ciri root (ex. Root Explorer) untuk masuk ke dalam sistem Android

File Manager seperti Root Explorer merupakan apps pemproses data serba guna yang akan lebih powerful bila telefon pintar yang bersangkutan sudah dalam keadaan ter-root.


Root Explorer biasa dipakai oleh user yang terbiasa membongkar isi telefon pintar Android nya kerana selain mudah dikendalikan, file manager yang satu ini boleh menjelajah seluruh isi dari Android tersebut.


Tingkatkan Prestasi Android agar prestasi telefon pintar semakin meningkat

Sila baca Cara Menambah RAM dan Performa Android. Ini merupakan point inti setelah kita melakukan rooting pada Android kita.


    Khusus point ini, sikapi dengan bijak. Telefon pintar Android tidak dapat ditingkatkan kapasiti RAM nya. Walau bagaimanapun, anda masih boleh memaksimumkan prestasi RAM itu sendiri dengan mengikuti beberapa tips yang sudah dijelaskan di artikel tersebut


Pasang CWM Recovery untuk keperluan install / flashing / urgent

CWM Recovery berfungsi sebagai jalan terakhir bila Android mengalami brick / bootloop.


Biasanya pada telefon pintar jenama tertentu sudah sedia recovery bawaan namun bila dibanding dengan CWM Recovery, ciri-fiturnya terbilang jauh.




Ganti Custom ROM Android untuk memperoleh ciri-ciri baru

ROM Official Android merupakan ROM yang sangat standard. Namanya juga bawaan kilang, tanpa ada tambahan apa-apa.


Tidak hairan setelah beberapa lama masa pemakaiannya, handphone tersebut mula menunjukkan prestasi yang menurun. Mungkin saja lemot atau kadang-kadang restart dengan sendirinya.


Dengan memakai Custom ROM yang seharusnya mempunyai ciri-ciri tambahan seperti Deodex, penambahbaikan di bahagian prestasi, penggunaan aplikasi yang tidak berlebihan, akan membuat Android anda jauh lebih selesa daripada yang sebelumnya.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Proses sesudah rooting android adalah ?"

Posting Komentar