Cara Mudah memperbaiki baterai android yang rusak

Cara Mudah memperbaiki baterai android yang rusak Bateri merupakan sumber utama pada kebanyakan peranti elektronik mudah alih seperti telefon pintar. Malangnya, banyak pengguna yang tidak begitu faham bagaimana merawat bateri telefon pintar mereka agar dapat bertahan lama.

Sering kali kita mengalami kecemasan elektrik ketika sedang tidak dirumah. Biasanya yang menjadi mangsa iaitu telefon pintar kerana rata-rata telefon pintar mempunyai kapasiti bateri yang minimum berkisar antara 2000 mAh hingga 3000 mAh saja dan jika tidak ada kuasa di mana-mana maka mau tak mau harus rela dimatikan. Syukur-syukur kalau ada POWERBANK. kalau enggak
Mengecas bateri alangkah baiknya jika menggunakan charger original, bukan dari charger jenama lain atau malah charger car. Penggunaan POWERBANK sebenarnya juga boleh merosakkan bateri telefon pintar kerana POWERBANK kebanyakan dibuat oleh vendor pihak ketiga. Kesannya, POWERBANK yang kurang berkualiti akan mengeluarkan voltan yang tidak sesuai dengan standard telefon pintar itu sendiri dan boleh mengakibatkan kerosakan pada element bateri.

Seboleh mungkin bateri telefon pintar jangan sampai kosong kerana dalam keadaan tertentu sel-sel yang terdapat didalamnya boleh terganggu. Hal ini biasanya akan menimbulkan masalah seperti bateri tidak dapat di charge, padahal tidak sepenuhnya rosak. Ibarat memancing ikan, ikan yang akan kita pancing berada di laut yang sangat dalam sehingga umpan yang kita masukkan tidak dapat menjangkaunya.
Bagi anda yang sering memakai telefon pintar Android tiada henti hingga bateri berada di kedudukan sifar, mulai sekarang hentikan tabiat tersebut kerana akibatnya boleh fatal. Dan, jika anda sudah mengalami sendiri bateri telefon pintar anda tidak boleh di isi akibat kehabisan bateri, ikuti langkah-langkah berikut untuk memulihkan bateri itu.

telefon pintar seolah-olah seperti mati suri. Tidak ada yang boleh anda lakukan sekalipun anda melakukan pengisian selama berjam-jam Solusinya, gunakan pengecas desktop Charger desktop tidak seperti charger original pada umumnya, charger ini terus menghantarkan listrik bertegangan tinggi ke bateri anda Sesuai ungkapan memancing ikan diatas, dengan menggunakan charger desktop maka seolah -olah anda mempunyai pancing yang boleh menjangkau kedudukan ikan di laut dalam Pengecas bateri anda yang habis beberapa minit menggunakan charger desktop, kemudian pasang kembali ke telefon pintar anda

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Cara Mudah memperbaiki baterai android yang rusak"

Posting Komentar