Cara Mudah dan cepat Meningkatkan Keamanan MIUI-nya Xiaomi

Baik, ada banyak sekali keuntungan jika anda menggunakan telefon pintar keluarannya Xiaomi.


Tidak hanya Xiaomi sih, ASUS pun sama. OnePlus juga tak kalah ciri dengan dua yang sudah saya sebut. Tapi yang akan saya bahas disini si MIUI-nya Xiaomi.


Sebab banyak keuntungan memakai Xiaomi apa? Android itu open source. Tiap penjual mempunyai kuasa untuk merombak sistem operasi / ROM Android mentahan menjadi apapun yang ia inginkan. Hal itu menjadikan ciri khas tersendiri bagi para pengilang.


    Sebetulnya tidak hanya vendor, anda pun juga punya kuasa kok. Suka ngoprek Android?


Kita akan melihat vendor A ciri khas nya mempunyai UI yang unik, launcher dengan banyak ciri-ciri, addons feature system seperti performance, tweaking layout dan lain-lain. Vendor B pun lain.


Contoh Xiaomi dengan MIUI nya, Oppo dengan ColorOS, OnePlus dengan OxygenOS, mereka semua berbeza.

Menarik juga : Cara agar layar android hidup terus

MIUI termasuk salah satu custom ROM Android yang paling aktif pada masa ini. Tiap minggu developer mereka selalu mengeluarkan pembaharuan berupa update minor berkaitan bug atau peningkatan di bahagian tertentu.


MIUI juga mempunyai pelbagai pernak-pernik untuk mencantikkan pandangan Android anda seperti themes yang boleh dipecah-pecah menjadi beberapa bahagian (wallpaper, icon, lockscreen). Homescreen MIUI yang ciamik ala-ala iOS menambah daya tarik tersendiri bagi pemakainya.


Selain keuntungan-keuntungan diatas, MIUI mempunyai beberapa kaedah perlindungan yang bagus untuk menjaga privasi pengguna dari tangan orang lain.


Berikut ini beberapa kaedah bagaimana memaksimumkan tahap keselamatan pada telefon pintar Xiaomi yang tidak banyak orang memanfaatkannya padahal mempunyai fungsi yang lumayan.


Cara Simple Meningkatkan Keselamatan Pada MIUI-nya Xiaomi


1. Guest Mode

Sebelum ciri ini melekat pada Android Lollipop 5.0, MIUI sudah memohon terlebih dahulu. Ciri-ciri Guest Mode dapat menyembunyikan privasi pengguna seperti foto, SMS, Notes, Apps supaya tidak dilihat oleh orang lain. Cara mengaktifkannya:

    Masuk ke Settings <Additional Settings <Privacy <Privacy Settings
    Daftar butang Guest Mode


2. Lock Individual Apps

Berbeza dengan Guest Mode, ciri ini tidak menyembunyikan melainkan mengunci aplikasi-aplikasi Android anda tanpa terkecuali dengan pattern.


Pengguna tidak perlu mencari-cari aplikasi pihak ketiga untuk mengunci apps kerana MIUI sudah menyediakannya. Untuk mengaktifkannya, caranya:

    Masuk ke Settings <Additional Settings <Privacy <Privacy Settings
    Daftar Lock individu apps
    Untuk memilih aplikasi yang boleh dikunci, pilih Choose apps to lock


3. Child Mode

Child Mode dikhususkan untuk anak-anak yang suka bermain telefon pintar orang tuanya. Sudah cukup umum anak belum genap lima tahun sudah pandai bermain games, menonton video di Youtube dan pencet-pencet skrin sesuka mereka.


Dengan pandangan ini, pengguna boleh mengehadkan aplikasi apa sahaja yang dipaparkan di skrin. Permohonan yang tidak dipilih akan disembunyikan sampai mode ini di non-aktifkan.

    Masuk ke Settings <Child Mode
    Daftar Child Mode
    Pilih aplikasi apa saja yang ingin dipaparkan
    Di sana juga ada ciri Lock SMS yang berguna untuk menyekat penghantaran SMS

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Cara Mudah dan cepat Meningkatkan Keamanan MIUI-nya Xiaomi"

Posting Komentar