Cara mudah cek android bagus dan jelek

DediInfo - Cara mudah cek android bagus dan jelek - Kali ini kita akan membincangkan soal komparasi telefon pintar Android dengan cara mudah dan simple. Anda yang awam dengan hal-hal berbau teknologi dan seumpamanya boleh dengan mudah membandingkan mana telefon pintar Android yang sekiranya bagus, prestasi handal dan tahan lama untuk pemakaian jangka panjang dan mana telefon pintar yang cepat rosak nan abal-abal.



Banyak orang yang bingung bagaimana cara mengetahui bahawa sebuah telefon pintar boleh dikatakan bagus atau tidak. Padahal itu bukan perkara yang sukar untuk mengetahuinya. Yang jelas ada beberapa aspek yang perlu anda tahu di mana aspek tersebut merupakan penilaian secara garis besar yang dapat memberikan hasil seperti apa rupa telefon pintar itu.


Ada beberapa jenis pemakai telefon pintar dari yang gaptek banget hingga yang sangat tergila-gila dengan telefon pintar keluaran terbaru. Kebanyakan orang yang awam, yang ia tahu (misal) hanya telefon pintar keluaran Samsung dan Sony saja. Selain itu ia akan mengatakan bahawa "Ah hape jelek itu. Pasti lemot. Beli Samsung aja".


Untuk membandingkan telefon pintar Android mana yang sekiranya lebih bagus dari yang lain, perhatikan aspek-aspek berikut:


1. Spesifikasi

Point utama yang perlu anda bandingkan untuk mengetahui telefon pintar Android mana yang lebih bagus tentulah spesifikasi. Semua alat (tidak hanya telefon pintar) terpaku pada hal ini. Ada banyak laman web yang boleh anda jadikan sumber tujuan untuk data perbandingan seperti GSMArena atau Phone Arena.


Petang tadi ada seorang teman di BBM menanyakan "Bagusan mana Samsung Galaxy Note 3 Neo sama Samsung Galaxy S5?", Kemudian saya jawab "Check specs nya aja"; "Bagaimana caranya? Tak faham aku"; "Googling bro". Yang perlu diperhatikan dalam membandingkan alias meng-compare specs iaitu semuanya tanpa terkecuali. Bandingkan mulai dari dimensi, skrin, pemproses sehingga sistem operasi.


Jangan berhenti disitu aja. Bandingkan juga dengan spesifikasi telefon pintar dalam kelasnya yang lain. Siapa tahu masih ada yang lebih baik dari kedua-dua telefon pintar yang sudah anda jadikan calon.


2. Harga

Jaman sekarang marak sekali telefon pintar sejutaan dengan spesifikasi yang lumayan tinggi. Trus bagus enggaknya? Tak selalu jelek kok. Pepatah "Rego nggowo rupo" selamanya tetap berlaku namun telefon pintar Android dengan harga murah bukan bererti murahan.


    Baca: Android Murah Spesifikasi Dewa, Kenapa Tidak?


Mungkin ada benarnya bahawa harga sebuah nama brand lebih mahal berbanding produk yang dijual brand tersebut. Samsung Galaxy Grand Prime (2.2 juta) vs Xiaomi Redmi 2 (1.5 juta), spesifikasi nyaris sama tapi harga terpaut lumayan. Pilih mana?


Jangan sampai anda salah memilih telefon pintar idaman. Boleh jadi anda mendapat telefon pintar yang spesifikasinya rendah, memori kecil, chipset jelek tetapi harganya terlalu tinggi, padahal harga dibawahnya ada banyak pilihan yang menawarkan spesifikasi lumayan.


3. Jenama vendor

Yang pertama soal spesifikasi, kedua-dua harga, point ketiga iaitu jenama. Ada jenama vendor yang mengeluarkan pelbagai varian telefon pintar yang berkualiti tinggi dan mempunyai pecinta nya sendiri-sendiri, sebaliknya ada vendor yang seluruh telefon pintar nya seakan-akan hanya menciplak rakitan telefon bimbit vendor lain dari bentuk hingga isi dan dijual dengan bandrolan yang tergolong murah. Pernah dengar Android supercopy?


Walaupun anda tidak mempunyai banyak dana untuk membeli telefon pintar Android baru, jangan asal beli jika anda tidak tahu apa yang anda pilih sesuai dengan sebagaimana mestinya atau tidak.


Pilihlah jenama telefon pintar yang familiar di telinga anda. Dengan begitu, paling tidak anda tidak akan salah pilih. * Saya tidak akan menyebut jenama tertentu di point ini


4. Support dari vendor

Boleh berupa ketersediaan service center di kawasan anda, perkhidmatan, dan sokongan kemas kini sistem operasi secara berkala. Sebagai pengguna tentu anda mahukan yang terbaik yang diberikan pihak brand pada anda bukan?


Biasanya, sesuai pengalaman, vendor besar jarang sekali memberikan upgrade OS kepada produk telefon pintar low-end mereka dengan pelbagai alasan seperti spesifikasi yang tidak mumpuni atau telefon pintar itu sudah discontinued. Sebaliknya, flagship yang mereka agung-agungkan selalu memperoleh kemas kini peranti dalam kurun waktu tertentu, namun ia juga hanya beberapa kali saja.


Berbeza dengan penjual yang menetaskan Android murah meriah itu. Boleh dikatakan tiap minggu selalu ada update minor yang keluaran di forum-forum nya.


Ada tambahan?

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Cara mudah cek android bagus dan jelek"

Posting Komentar