Cara Mudah Mengatasi Memori Internal Android yang full

DediInfo - Cara Mudah Mengatasi Memori Internal Android yang full - Smartphone Android mempunyai sejuta manfaat tiada akhir bagi penggunanya. Sebagai contoh, dengan Android kita boleh berbual bareng teman sepanjang masa, bermain muzik, bermain game, browsing, hingga mengerjakan tugas pejabat dan lain-lain.

Malangnya, banyak sekali kekurangan dari telefon pintar ini terutama masalah storage. Ketersediaan memori Android yang terhad membuat telefon pintar tersebut terdedah overload ketika di isi banyak aplikasi.

Belum lagi data-data peribadi pengguna seperti foto dan video membuat kapasiti memori lebih cepat habis. Hal itu akan mendatangkan banyak masalah kepada pengguna jika tidak segera diatasi.


    Baca juga: Cara mengirim aplikasi atau game di bbm bluetooth dan gmail


Ada banyak langkah yang boleh dilakukan untuk mengurangkan kapasiti memori Android berlebihan. Penasaran? Berikut point nya.

Cara Mudah Mengatasi Memori Internal Android yang full

1. Padam aplikasi yang tidak terpakai boleh menambah kapasiti memori

Jika anda mempunyai aplikasi yang jarang sekali digunakan, baik itu aplikasi system ataupun third-party lebih baik dibuang. Memadam aplikasi bloatware dapat menambah kapasiti free memory dan meningkatkan prestasi telefon pintar Android.


Bagaimana untuk memadam aplikasi Android, masuk ke Settings kemudian pilih Apps. Padam aplikasi-aplikasi yang sekiranya tidak penting sesuai keperluan anda.
2. Padam cache yang terkumpul boleh meningkatkan free space memori

Selain memadam aplikasi, membersihkan cache dari apps yang meninggalkan temporary file juga dapat menambah kapasiti memori. Hal ini pernah di ulas di artikel Cara Menghilangkan Insufficient Storage Available dan menambah Kapasiti Internal Android.
3. Padam fail yang tidak penting boleh menaikkan kapasiti memori secara signifikan

Kebanyakan orang sering meninggalkan begitu saja file hasil muat turun mereka di telefon pintar yang mana tanpa ia sadari file tersebut mengambil banyak sekali ruang memori. Lantas? Tinggal pindah atau terus delete saja jika anda melihat ada banyak sekali fail dengan saiz berpuluh-puluh MB terkumpul di folder / download / storage Android anda.
4. Memindah aplikasi ke sdcard boleh mengosongkan memori dalaman

Namun bagi pengguna telefon pintar keluaran lama, memindah aplikasi yang dipasang ke memori sdcard sangat disyorkan.


Keuntungan dari cara ini, pengguna boleh memasang lebih banyak aplikasi Android tanpa memberikan beban signifikan ke space dalaman. Ertinya, bukan bermakna memori dalaman tidak dipakai sama sekali. Mungkin pembahagian data-data aplikasi 80% tersimpan di sdcard manakala bakinya terletak di memori dalaman.

    Memori sdcard menyumbang prestasi yang buruk terhadap telefon bimbit. Akhir-akhir ini sering diulas masalah-masalah yang sering muncul akibat adanya sdcard ini sehingga para vendor telefon pintar sudah banyak mempertimbangkan untuk meningkatkan kapasiti memori dalaman dan menghilangkan slot memori luaran. Untuk itu, ada beberapa perkara yang perlu diperhatikan jika anda berniat memindah aplikasi ke sdcard salah satunya jenama dan class sdcard itu sendiri. Semakin baik kualiti memori luaran, semakin bagus pula prestasi Android anda

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Cara Mudah Mengatasi Memori Internal Android yang full"

Posting Komentar