Solusi untuk android yang mudah panas

Solusi untuk android yang mudah panas - Artikel ini merupakan artikel yang sudah cukup usang, namun maklumat yang terkandung di dalamnya masih dapat berguna bagi anda. Selamat membaca.


Android merupakan sistem operasi telefon pintar tercanggih masa kini. Banyak sekali ciri-ciri yang dimilikinya dan tidak ada satu pun sistem operasi telefon pintar lain yang boleh menyamai.


Hal itu tentu memberi kesan baik bagi user-user nya sehingga tak jarang banyak muncul pro dan kontra oleh sesama user.


Selain Android itu kaya ciri, tentunya Android juga pasti mempunyai kelemahan. Salah satunya yaitu Android boleh dibilang masih cukup boros dalam penggunaan kuasa bateri (kecuali telefon pintar flagship yang sudah dibekali kuasa bateri tinggi hingga 4000mAh atau bahkan lebih).


Tidak boleh dinafikan bila anda pengguna setia Android pasti anda mengetahuinya bukan? Betapa borosnya kuasa yang dipergunakan Android dalam menjalankan sistem dan memproses semua apps yang berjalan.


Secara ringkas, berikut ini beberapa sebab-sebab mengapa Android lumayan boros bateri:


1. Semakin banyak ciri-ciri Android membuat bateri semakin boros

Dengan adanya ciri-ciri yang melimpah, Android harus bekerja secara tambahan. Itu lah mengapa Android harus mempunyai pemproses yang cukup serta RAM yang mencukupi guna kestabilan prestasi.


Semakin tinggi versi Android anda pasti semakin tinggi pula spesifikasi telefon pintar Android nya. Tidak ada telefon pintar yang mempunyai pemproses 600MHz serta RAM 200MB menggunakan Official ROM Jelly Bean 4.3 (khusus telefon pintar jadul keluaran 2011).


Itu juga merupakan sebab mengapa beberapa vendor telefon pintar Android contohnya seperti Sony tidak mengeluarkan official firmware update Gingerbread, ICS atau Jelly Bean untuk telefon pintar 2010 nya seperti Xperia X10 Mini (Pro) dan Xperia X8 kerana keterbatasan perkakasan. Semakin tinggi versi Android itu semakin banyak pula ciri-ciri menarik didalamnya.


    Hingga kini beberapa telefon pintar itu harus terdiam memakai Android sampai versi Eclair. Namun bila anda ingin beralih ke ICS / Jelly Bean, ada pilihan lain iaitu Custom ROM. Tapi ingat, jangan samakan prestasi stock ROM dengan custom ROM.


2. Penggunaan internet yang real time boleh membuat Android boros bateri

Mungkin ini juga yang menjadi masalah di OS lain. Atau malah diseluruh sistem operasi?


Dulu pada masa saya memakai Symbian, ada sebuah omongan yang sering saya dengar yakni kalau internet nya nyala bateri jadi boros, hape yang dipakai untuk bermain game terus menerus juga boleh membuatnya menjadi boros. Itu benar.


Android support multi tasking. Selain itu juga support real-time notification. Ertinya kita boleh menerima pemberitahuan paling update masuk ke telefon pintar kita setiap saat seperti Facebook, Twitter, WhatsApp, LINE, kelapa sawit, dan lain-lain dengan syarat sambungan internet nya ada.


Malangnya, dengan internet yang terus menyala itu akan memakan banyak kuasa bateri anda. Terlebih jika rangkaian 3G / HSDPA yang anda gunakan. Selain boros bateri juga boleh mengakibatkan Android anda cepat panas enjinnya.


3. Bermain permainan dalam sengit dapat menghabiskan kuasa bateri Android dengan cepat

Sudah jelas untuk point yang satu ini?


Android bila dipakai untuk bermain game, prosesornya akan bekerja lebih tambahan dari batas normalnya. Sehingga, dengan speed pemproses yang kencang itu akan memakai kuasa bateri yang besar pula. Selain itu juga boleh membuat telefon pintar menjadi cepat panas.


4. Kapasiti bateri yang kecil membuat telefon pintar Android tidak boleh stand by lama

Umumnya telefon pintar mempunyai kapasiti bateri paling tinggi sampai dengan 3000an mAh saja. Untuk telefon pintar keluaran terbaru saat ini ada yang berkisar antara 4000mAh hingga 5000mAh.


Beza lagi dengan Xperia X10 Mini. X10 Mini kuasa bateri hanya 950mAh saja. Dapat dibayangkan betapa borosnya telefon pintar ini bila dipakai untuk keperluan sehai-hari.



Jadi jelas kapasiti bateri sangat mempengaruhi. Jika anda ingin mempunyai kapasiti bateri sampai 3000mah, pakailah bateri Double Power. Tapi perlu dicatat! Di label 3000mah, asal tidak sampai sebanyak itu.


Untuk membuktikannya sila cari thread mengenai bateri Double Power di Kaskus.


Jangan percaya dengan aplikasi penjimatan bateri Android kerana itu omong kosong. Permohonan seperti itu hanya untuk menetapkan konektifitas saja sedangkan yang akan anda dapat boleh jadi seperti internet yang menyala tidak pada waktu nya, bluetooth yang tidak boleh aktif, GPS yang selalu off, dan lain-lain.


Bila anda tidak cermat dalam melakukan konfigurasi boleh jadi seperti itu.


Aplikasi penjimatan bateri juga memakan banyak RAM. Jadi lebih baik tinggalkan aplikasi semacam ini.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Solusi untuk android yang mudah panas "

Posting Komentar